Copy
Share
Forward
 Espaces verts   à Montréal   Green Space


 

Bonne Année 2015 à tous!       Janvier 2015
 
Voici des nouvelles de Meadowbrook. L'année qui se termine a été très chargée et finit sur une note positive. Comme vous le verrez cependant, nous avons besoin de votre appui pour écrire au maire Coderre.
 


Happy New Year 2015 to all!                 January 2015
 
Here are a few updates on Meadowbrook. Last year was very busy and we are optimistic about what may happen in 2015. But, as you will read, we hope you will support the cause by writing Mayor Coderre.
 

 Meadowbrook  Janvier * January  2015

[English message to follow below] 

 
 
                        Meadowbrook doit être conservé en entier

C'est avec beaucoup de satisfaction que Les Amis du Parc Meadowbrook a accueilli les récentes recommandations de la Commission sur le schéma d'aménagement et de développement de Montréal voulant que Meadowbrook en entier soit désigné comme espace vert ou à des fins récréatives. La Commission recommande que ce point soit ajouté au schéma à la suite de consultations publiques tenues en novembre.
 
 « Ce sont de bonnes nouvelles pour les résidents du sud-ouest de Montréal et tous les Montréalais, a dit le porte-parole du groupe, Campbell Stuart, dans un communiqué de presse. Les recommandations de la Commission laissent entrevoir la possibilité d'un nouvel espace vert dans le sud-ouest de Montréal, qui deviendrait le 25e grand parc de l'île. »
 
La section du terrain de golf situé à Côte-Saint-Luc est zonée à des fins récréatives, mais la section située dans l'arrondissement de Lachine est zonée résidentiel, et le propriétaire Groupe Pacific entend construire des habitations sur le site.
 
La Commission recommande aussi qu'un accès soit créé depuis Lachine. « Des endroits densément peuplés comme Saint-Pierre et NDG profiteraient énormément de l'accès à ce nouveau parc », a ajouté Campbell Stuart.  


La Commission a aussi recommandé que la Ville adopte les directives de proximité aux installations ferroviaires de la Fédération canadienne des municipalités et de l'Association canadienne des chemins de fer. Ces  directives recommandent une marge de recul de 30 mètres de l'emprise ferroviaire et de 300 mètres des gares de triage pour tout nouveau projet résidentiel. Puisque Meadowbrook voisine une gare de triage, il serait impossible d'y construire des habitations. 
 
La Commission a aussi recommandé que le pourcentage des espaces verts à Montréal soit porté à 12 % de la superficie montréalaise. On ne compte actuellement que 5,8 % de la superficie protégée.
 
La Commission sur le schéma d'aménagement et de développement urbain de Montréal a fait 53 recommandations au projet de schéma d'aménagement. Ces recommandations seront discutées par l'exécutif et soumises au conseil municipal pour être finalement adoptées par le conseil d'agglomération à la fin de janvier.  
 
Pour plus d'information, visitez  LesAmisdeMeadowbrook.org.
 
 

Petit rappel : écrivez au maire de Montréal!

 La Commission sur le schéma d'aménagement et de développement de Montréal a récemment recommandé que Meadowbrook soit désigné comme espace vert ou à des fins récréatives. D'ici à la fin janvier, les élus de Montréal auront à décider quant à l’adoption ou au rejet de cette recommandation.
 

Veuillez écrire une lettre au maire Denis Coderre, lui demandant de désigner Meadowbrook en entier comme espace vert ou récréatif.

  • Écrivez-lui en votre nom personnel.
  • Rédigez la lettre sur papier et envoyez-la par courrier (cela a plus d'effet).
  • Envoyez ce message à vos amis et voisins.
  • Encouragez vos enfants à écrire leur propre lettre au maire. Ce sont eux qui profiteront le plus des espaces verts à Montréal.

 
Nous voulons que le maire sache à quel point la population tient à cet endroit.
 
Vous ne savez quoi écrire? Écrivez ce que vous ressentez. Voici deux points sur lesquels insister :
 
1. la modification de la désignation de la portion sud du terrain de golf Meadowbrook situé à Lachine de résidentiel à vert /récréatif.
 
2. l'adoption des recommandations de la Fédération canadienne des municipalités et de l'Association canadienne des chemins de fer pour des marges de recul de 300 mètres des gares de triage et de 30 mètres des voies ferrées pour tout nouveau projet résidentiel. Meadowbrook se trouve dans ce rayon.
 
Vous trouverez aussi une lettre type sous notre site Web à LesAmisdeMeadowbrook.org qui  pourra vous inspirer.
 
La ville prend sa décision en janvier alors ne tardez pas et envoyez votre lettre à :
 
M. Denis Coderre
Maire de Montréal
Hôtel de Ville de Montréal
275, rue Notre-Dame Est
Montréal (Québec)  H2Y 1C6
 
Envoyez une copie électronique à :     Maire@ville.montreal.qc.ca 
  c. c. russell.copeman@ville.montreal.qc.cacdauphin@ville.montreal.qc.ca    
 
Merci de votre appui. 
 

Des présentations à lire

En novembre, les Amis du Parc Meadowbrook, et plusieurs de ses partisans ont présenté des mémoires à l'Hôtel de Ville de Montréal pendant les audiences publiques de la Commission sur le schéma d'aménagement et de développement de Montréal. Ce schéma servira de guide à l'aménagement et à la prise de décision à long terme.
 
En plus des 14 mémoires qui portaient sur Meadowbrook, 18 autres présentations mentionnaient la  propriété dans le cadre d'une discussion plus large sur les espaces verts à Montréal. Ces mémoires et présentations PowerPoint sont intéressants à lire alors nous les avons affichés sous notre site Web. Vous les trouverez à LesAmisdeMeadowbrook.org.
 
À noter:
 
Le mémoire de Les Amis du Parc Meadowbrook, présenté par Campbell Stuart, donne un excellent résumé des enjeux.

La présentation de la ville de Côte-Saint-Luc, faite par Dida Berku, discute de la proximité de Meadowbrook aux gares de triage.

Protection des oiseaux du Québec a parlé de l'importance de conserver des habitats pour les oiseaux nichant et en migration.

Elizabeth Cooper a fait une présentation inspirante sur l'importance de conserver des espaces naturels pour ses enfants.
 
On trouvera tous les mémoires présentés à la Commission sous le portail de la Ville de Montréal
 

Calendriers 2015 

 
Il nous reste encore des calendriers Meadowbrook 2015. L'édition de cette année, qui affiche des photos des vieux arbres de la propriété et de sa faune, est idéale pour la maison, le bureau ou le chalet et se donne bien en cadeau.
 
Les calendriers se vendent 15 $ chacun. Pour commander, communiquez avec lesamisdemeadowbrook@gmail.com.
 

Vingt-cinq ans à protéger Meadowbrook

La bonne nouvelle, c'est que nous avons travaillé fort depuis 25 ans pour protéger Meadowbrook de la mise en valeur. La mauvaise nouvelle, c'est que nous luttons toujours.
 
En octobre, nous avons célébré nos succès à ce jour. Plus de 200 partisans et amis de partout sur l'île de Montréal ont participé à la danse de Les Amis du Parc Meadowbrook pour célébrer ses réalisations et se renseigner sur ce qu'il reste encore à faire. La soirée a été des plus amusantes et a permis de recueillir 6 500 $ tout en suscitant beaucoup d'intérêt au sein de la communauté.

Merci à l'Académie Royal West qui nous a offert l'auditorium et les étudiants bénévoles, de même qu'aux commerçants qui ont offert des prix de présence. Merci aussi aux organisateurs Daniel Boulerice, Barbara Tekker, Muffy Brown, Irwin Rapoport, Wendy Dodge, Liz Cooper, Joann Egar, Sondra Sherman et plusieurs autres. 

 


Notre mission: Empêcher le développement de Meadowbrook et le transformer en Parc Meadowbrook, un nouveau parc-nature urbain et patrimonial de 57 hectares, ouvert et accessible à tous et relié par une trame verte à un réseau de parcs dont, notamment, la falaise Saint-Jacques.

 LesAmisdeMeadowbrook.org
https://www.facebook.com/sosmeadowbrook
lesamisdemeadowbrook@gmail.com
 
Réunions mensuelles. Rejoignez-nous! Les nouveaux membres sont toujours les bienvenus : envoyez-nous un courriel à lesamisdemeadowbrook@gmail.com pour obtenir tous les détails.
Devenez un membre actif. Rencontrez des gens intéressants, renseignez-vous sur notre vision, nos buts et notre démarche : chaque geste compte!
 




 

 Recommendations to Preserve All of Meadowbrook  

Les Amis du Parc Meadowbrook is pleased with the recent recommendation of the standing committee on the Land Use Planning and Development Plan of Montréal that all of Meadowbrook be designated for green space or recreational use. The committee recommended this point be included in the final version of the Montréal Urban Agglomeration Land Use and Development Plan following a public consultation process held in November.

“This is good news for residents of southwestern Montreal and for all Montrealers,” said Meadowbrook spokesperson Campbell Stuart in a press release. “The committee’s recommendations suggest the possibility of a new public green space in the southwestern sector, which could become the 25th major park in Montreal.”

Currently, the part of Meadowbrook golf course that is located in Côte Saint-Luc is zoned for recreational use, but the part that is located in the Borough of Lachine is zoned residential, and owner Groupe Pacific wants to build housing there.

The standing committee also recommended that access be provided to Meadowbrook from Lachine. “Densely populated neighbourhoods such as Saint-Pierre and NDG would benefit enormously from easy access to this new park,” says Stuart.

In addition, the committee recommended the city follow setback guidelines from the Federation of Canadian Municipalities and the Railway Association of Canada. These guidelines recommend a setback of 30 metres from a railway right-of-way and 300 metres from a marshalling yard for all new residential construction. Because the Meadowbrook property is located next to a rail marshalling yard, it would not be possible to build new housing there. 

The committee also recommended that the percentage of protected green space be raised to 12% on the Island of Montreal. Currently, a paltry 5.8% is protected green space.

The standing committee on the Land Use Planning and Development Plan for Montréal made a total of 53 recommendations to the draft Montréal Urban Agglomeration Land Use and Development Plan. These recommendations will be reviewed by the city’s executive committee and submitted to the Montreal Municipal Council and adopted by the Montréal Urban Agglomeration Council at the end of January.  

For more information, see LesAmisdeMeadowbrook.org.

 

A Reminder to Write the Mayor of Montreal
 
As explained above and in past communication, the standing committee on the Land Use Planning and Development Plan of Montréal recently recommended that all of Meadowbrook be designated as green space or recreational use. Between now and the end of January, the city’s politicians will decide whether to reject or implement that recommendation.
 
Please write a letter to Mayor Denis Coderre, asking that the city designate the whole of Meadowbrook as green space/recreational.

  • Write it as a private citizen.
  • Write it on paper and send it snail mail (it will have more impact this way).
  • Forward this message to your friends and neighbours.
  • Encourage your children to write their own letters to the mayor. They will be the ones to benefit most from more green space in the city.

 
We want the mayor to realize this is an issue people really care about. 
You don’t know what to say? Say what’s in your heart. But here are the two main points to focus on:
 
1. Change the designation on the south side of Meadowbrook golf course in Lachine from residential to green/recreational.
 
2. Adopt the recommendations of the FCM (Federation of Canadian Municipalities) and the RAC (Railway Association of Canada) for a setback of 30 metres from a railway right-of-way and 300 metres from a marshalling yard for all new residential construction. Meadowbrook property is within this range.
 
There is an example of a letter written by one of us to Mayor Coderre, in French and in English, on our website, www.lesamisdemeadowbrook.org. Please feel free to use it for inspiration.
 
The city will make its final decision in January, so write soon and send it to:
 
M. Denis Coderre
Maire de Montréal
Hôtel de ville de Montréal
275 rue Notre-Dame est
Montréal (Québec), H2Y 1C6
 
Cc electronic copies to the following:     Maire@ville.montreal.qc.ca 
 russell.copeman@ville.montreal.qc.cacdauphin@ville.montreal.qc.ca    
 
Thank you for helping.
 

Read the Briefs

In November, les Amis du Parc Meadowbrook, and many of its friends speaking on their own behalf, presented briefs at Montreal city hall during public consultation of the draft Montreal Urban Agglomeration Land Use and Development Plan. Once adopted, this plan will serve as a guide for long-term city planning and decision-making.

In addition to the 14 briefs that focused specifically on Meadowbrook, another 18 presentations mentioned the property as part of a broader discussion of Montreal’s green spaces. These briefs and PowerPoint presentations make for interesting reading, so we have posted them on our website. Take a look at them at www.lesamisdemeadowbrook.org.

Highlights include:

Les Amis de Meadowbrook’s brief, given by Campbell Stuart, is an excellent summary of the issues involved.

The City of Côte Saint-Luc presentation, given by Dida Berku, focuses on the proximity of the Meadowbrook site to the rail yards.

Bird Protection Quebec talked about the importance of preserving habitat for nesting and migrating birds.

Elizabeth Cooper gave an inspirational presentation on the importance of preserving natural spaces for her children’s future.

All the briefs that were presented to the standing committee can be found at the Montreal City Portal.
 

Calendars Available 

The 2015 Meadowbrook wall calendars are still available. This year’s edition, featuring photos of the property’s gracious old trees and its precious wildlife, is perfect for your home, office or cottage, plus it makes a great gift.
Calendars are $15 each. To order, contact lesamisdemeadowbrook@gmail.com.
 

Celebrating 25 Years of Protecting Meadowbrook

The good news is that, for 25 years, we have worked hard to protect Meadowbrook from development. The bad news is that the fight is not yet over.

In October, we celebrated our success so far. More than 200 supporters and friends from all over the Island of Montreal attended Les Amis du Parc Meadowbrook’s dance party Gala to celebrate the group’s accomplishments, and to find out what needs to be done next. Everyone had a wonderful time, and the evening raised $6,500 and generated an incalculable amount of good will in the community.

Thanks to Royal West Academy for contributing the auditorium and student volunteers, and to the merchants who donated door prizes. Thanks also to organizers Daniel Boulerice, Barbara Tekker, Muffy Brown, Irwin Rapoport, Wendy Dodge, Liz Cooper, Joann Egar, Sondra Sherman and many others.  

 




Our Mission: To protect Meadowbrook from development and transform it into Meadowbrook Park, a new 57-hectare urban nature heritage park, open and accessible to all, and connected through a greenway to a network of parks, including the falaise Saint-Jacques.  

Visit: www.lesamisdemeadowbrook.org.          
https://www.facebook.com/sosmeadowbrook    
lesamisdemeadowbrook@gmail.com  

 
Monthly Meetings. Join us!  New members are always welcome. Email us at lesamisdemeadowbrook@gmail.com.
Consider becoming an active member. Meet great people, learn more about our vision, goals, and how we plan to get there; we all do what we can!​ 

 


​​
 

Copyright © 2015 Les Amis du Parc Meadowbrook, All rights reserved.


unsubscribe from this list    update subscription preferences 

Email Marketing Powered by Mailchimp