Copy
Du 28 août au 7 septembre

Phi présente la troisième phase de Phi immersif: théâtre du virtuel

L’exposition, qui s’est ouverte le 6 mai pour six mois et qui rassemble des talents de renommée internationale se tient en marge de la 58e Biennale de Venise.

La troisième phase présente une œuvre de réalité virtuelle signée Nathalie Djurberg et Hans Berg, une collaboration entre le sculpteur Antony Gormley et l’astrophysicienne Priyamvada Natarajan, et, en exclusivité, l’œuvre acclamée par la critique Believe Your Eyes de Punchdrunk International et Samsung Electronics America.

Regards sur les modes de consommation des nouvelles formes artistiques

«Un de nos principaux objectifs, c’est de faire rayonner les œuvres immersives exceptionnelles sur la scène internationale, explique Phoebe Greenberg, fondatrice et directrice de Phi. En présentant ces œuvres ailleurs, nous contribuons à la promotion des arts et de la culture par-delà les frontières. Chaque invitation, chaque collaboration, chaque lien tissé nous fait progresser vers ce but.»

Acclamé par la critique, l’inclassable Believe Your Eyes de Punchdrunk International et Samsung Electronics America est une expérience en 4D individuelle qui brouille les frontières entre le monde réel et le monde virtuel. Mêlant le jeu d’acteurs, le cinéma et une trame sonore complexe, l’œuvre entraîne le participant dans un univers onirique peuplé de fantômes. Lauréate en 2017 du Lion d’argent dans la catégorie Divertissement au Festival international de la créativité de Cannes, Believe Your Eyes a été présentée à Art Basel, à Miami et, pour une courte période, à New York et au Centre Phi, à Montréal. Elle revient en Europe pour la première fois depuis 2016.    

«Nous avons créé Believe Your Eyes pour repousser les limites de la réalité virtuelle, indique Felix Barrett, directeur artistique de Punchdrunk International. Nous sommes ravis de collaborer avec Phi à sa présentation à Venise. Nous espérons que le public vénitien est prêt à vivre l’inattendu.»

Enfin, deux œuvres du programme original qui ont conquis le public s’offrent une prolongation: Rising, première œuvre de réalité virtuelle de Marina Abramović, et Rainbow d’Olafur Eliasson. Toutes deux seront présentées jusqu’au 28 octobre.

_____________________________________________________________________________________


Programme de la troisième phase de Phi immersif: théâtre du virtuel

Believe Your Eyes de Punchdrunk International et Samsung Electronics America (du 28 août au 7 septembre)

Believe Your Eyes est une expérience multisensorielle qui plonge le participant dans un univers onirique peuplé de fantômes. L’expérience en 4D à 360 degrés conjugue la technologie cinématographique et l’interaction en temps réel, brouillant les frontières entre le physique et le numérique pour faire vivre une expérience à la fois troublante et fascinante.

It Will End in Stars de Nathalie Djurberg et Hans Berg

It Will End in Stars est une expérience de réalité virtuelle immersive qui marie les personnages sculptés distinctifs de Nathalie Djurberg avec les dessins au fusain, les textes et la trame sonore ensorcelante de Hans Berg. La rencontre avec un loup dans une cabane au milieu de la forêt fait pénétrer le spectateur dans un monde déconcertant de contes de fées à moitié oubliés. L’animation interagit avec le spectateur, et les objets dans la pièce deviennent des portails ouvrant sur une autre dimension et menant jusqu’à un gigantesque jardin d’étoiles.

Lunatick d’Antony Gormley et de Priyamvada Natarajan

Casque immersif sur la tête, le spectateur commence son voyage sur l’île déserte de Kiritimati (l’île Christmas) dans l’océan Pacifique, une île menacée de disparition par l’élévation du niveau de la mer. Après avoir découvert une plateforme de lancement au milieu des palmiers, le spectateur se voit aspirer à travers les nuages jusque dans l’espace.    

Rainbow d’Olafur Eliasson

Olafur Eliasson s’intéresse depuis longtemps à la relation entre soi et autrui et entre soi et l’environnement, un thème qui a profondément influencé Rainbow, phénomène naturel éphémère créé par un procédé numérique. Innovation majeure, la fonction multi-utilisateur ouvre la voie à de nouveaux espaces pour la réalité virtuelle dans l’art.

Rising de Marina Abramović

La première œuvre de réalité virtuelle de Marina Abramović, qui faisait partie du programme original, est présentée en prolongation. Rising expose le spectateur aux effets de la hausse du niveau de la mer. Un appel à l’action contre les changements climatiques aussi poétique que troublant.

L’exposition est ouverte chaque jour à l’exception du mardi, de 10h à 19h et l'entrée est libre.

_____________________________________________________________________________________


Phi présente des installations saisissantes à Venice Virtual Reality, dans le cadre de la 76e Mostra de Venise

En plus de Phi immersif: théâtre du virtuel, Phi présentera également deux installations en appui à autant d’expériences de réalité virtuelle qui feront leur première mondiale en compétition à la Mostra de Venise : BattleScar, de Nico Casavecchia et Martin Allais, avec Rosario Dawson, et, en partenariat avec RYOT, A Life in Flowers, une œuvre d’Armando Kirwin et d’Alison Klayman. 

Installations de Phi à la 76e Mostra de Venise

BattleScar: Punk Was Invented by Girls​ 

Une production d’Atlas V, BattleScar: Punk Was Invented by Girls raconte une année dans la vie de Lupe, une Portoricaine d’origine vivant à New York à la fin des années 1970. À travers le journal intime de Lupe, le film retrace les événements de l’année 1978, où elle fait la connaissance de Debbie, une autre jeune fugueuse, dans une cellule de centre de détention pour mineurs qui lui fera découvrir la scène punk de la rue Bowery et les mondes secrets qui cohabitent dans le Lower East Side des années 1970.

A Life in Flowers 

Présentée en partenariat avec RYOT, A Life in Flowers est une expérience de réalité virtuelle interactive et une installation artistique activée par la voix du participant, le projet associe le travail du célèbre sculpteur botanique, Azuma Makoto, et du créateur chevronné de la réalité virtuelle, Armando Kirwin. L’expérience permet aux spectateurs d’entrer dans un univers physique et de passer à une réalité virtuelle où ils peuvent explorer l’harmonie entre les fleurs et la vie humaine lors d’une conversation avec Azuma.

Pour en savoir plus, visiter phi.ca

Images: courtoisie d'Atlas V (BattleScar) + courtoisie de Punchdrunk International (Believe Your Eyes) + courtoisie de RYOT (A Life in Flowers) + courtoisie d'Acute Art (Rising; Lunatick and It Will End in Stars)

Liens associés

Phi sur Facebook: facebook.com/phicentre
Phi sur Instagram: instagram.com/phicentre
Phi sur Twitter: twitter.com/phicentre
Phi sur Youtube: youtube.com/phicentre
Phi sur LinkedIn: linkedin.com/company/phicentre
Mot-clic: #phiinvenice

Acute Art

Sous la direction de Daniel Birnbaum, Acute Art collabore avec les artistes actuels les plus fascinants dans une volonté d’allier technologie et vision artistique. Privilégiant actuellement la réalité virtuelle et la réalité augmentée, Acute Art produit des œuvres numériques originales et les rend accessibles à tous grâce à son application gratuite et à des collaborations artistiques. L’organisme est aussi un laboratoire d’art numérique qui explore de nouvelles techniques destinées à la réalisation d’œuvres expérimentales et qui trouve des façons originales de les diffuser et d’en faire vivre l’expérience.

Depuis 2017, l’organisme a collaboré avec Marina Abramović, Olafur Eliasson, Jeff Koons, Anish Kapoor, Nathalie Diurberg et Hans Berg, Christo et Jeanne-Claude, ainsi qu’avec d’autres artistes talentueux et primés.

Punchdrunk International

Punchdrunk International est mondialement reconnue pour réinventer l’expérience culturelle. Cette firme a signé la production primée Sleep No More, présentée depuis 2011 à guichets fermés, notamment à Londres, à Boston et, récemment, à New York, où elle a célébré son huitième anniversaire. En 2016, elle s’est associée à Shanghai Media Group pour créer une nouvelle mouture de Sleep No More à Shanghaï, qui a battu les records de vente pour une production théâtrale et qui tient toujours l’affiche. Punchdrunk International a aussi remporté divers prix pour les expériences qu’elle a créées dans des environnements numériques.

L’entreprise a notamment collaboré avec Sony Playstation, Xbox, Virgin Media, Louis Vuitton et Media Molecule. Dans le cadre d’un partenariat exclusif avec Samsung Electronics America, elle a produit des expériences de réalité virtuelle inédites, dont Believe Your Eyes, gagnante en 2017 du Lion d’argent dans la catégorie Divertissement au Festival international de la créativité de Cannes.
 

RYOT

Ryot, lauréat d’un prix Emmy, est le studio-laboratoire d’innovation de Verizon Media, d’où sortent des expériences narratives, immersives et technologiques extraordinaires présentées dans le monde entier. Ryot est l’incubateur d’innovation qui révolutionne la création de contenu de nouvelle génération, des expériences de réalité mixte à la technologie de contenu dans un monde de 5G en passant par la publicité. En 2018, Ryot a créé un studio de capture de mouvements ultramoderne, qui a pour mission de concevoir de nouvelles formes de contenu. Ryot garde ainsi une belle longueur d’avance en matière de progrès technologiques. Trois de ses productions ont été en nomination aux prix Emmy: le projet de réalité virtuelle First Man VR avec Universal Pictures, le projet de réalité augmentée L.A Louvre et le projet de vidéo 360° Behind The Fence.

Atlas V

Des expériences immersives en réalité virtuelle et augmentée aux installations interactives utilisant l’apprentissage machine, Atlas V interpelle le public avec de nouvelles technologies, une esthétique unique et une conception immersive. Membre actif d’une communauté de technologues créatifs, Atlas V recherche et soutient les artistes indépendants qui réinventent l’art et la forme du récit. Son équipe a contribué à un grand nombre d’allocutions et d’ateliers, notamment le Sundance Lab New Frontier, le MIT Media Lab, Oculus Connect, Tribeca Storyscape, l’IDFA Doc Lab et AdWeek Europe. 

Phi

Fondé et dirigé par Phoebe Greenberg à Montréal, Phi est un pôle artistique multidisciplinaire situé au croisement de l’art, du film, de la musique, du design et de la technologie. Tourné vers l’art et les publics de demain, l’organisme couvre le spectre des idées radicales en misant sur l’expérience collective, la responsabilité sociale et la participation de l’auditoire.

Formé du Centre Phi, du Studio Phi ainsi que de la Fondation Phi, Phi provoque des rencontres inattendues entre les artistes et les publics grâce à sa programmation éclectique où création, réalité virtuelle, immersion et performance sont à l’honneur.
From August 28 to September 8

Phi Presents the Third Phase of Phi Immersive: Theatre of Virtuality in Venice

The cutting edge virtual reality pieces of the special six month-long exhibition are gathering world-renowned talents while running parallel to the 58th International Biennale Arte.

Phase three introduces an unsettling virtual reality work by Nathalie Djurberg and Hans Berg, a collaborative experience between sculptor Antony Gormley and Yale astrophysicist Dr. Priyamvada Natarajan, and an exclusive run of Punchdrunk International and Samsung Electronics America’s critically acclaimed performance piece Believe Your Eyes​.

Exploring ways new and emerging art forms are consumed

“One of our biggest goals is to contribute to the renown of exceptional immersive creations on the international scene,” said Phi’s founder and director, ​Phoebe Greenberg​. “Touring these works around serves as a catalysis for the promotion of arts and culture without boundaries. Every invitation, every collaboration, every link forged brings us closer to achieving this.”

Critically acclaimed and highly elusive, ​Punchdrunk International and Samsung Electronics America Believe Your Eyes​ is a one-on-one, 4D experience, which blurs the lines between the physical and digital worlds by using real actors, film and complex soundscapes to lure participants into a ghostly dreamscape. The project won a Silver Lion in the Entertainment category at Cannes 2017 and has since screened at Art Basel, Miami and for a limited run in New York and the Phi Centre in Montreal. Phi’s Venice presentation is the first European showing since 2016.   

"We created Believe Your Eyes to challenge what VR could be,” said Felix Barrett, Artistic Director, Punchdrunk International.“We are thrilled to be working once more with Phi to bring this experience to Venice. We hope audiences are prepared for the unexpected."

Finally, two compelling audience favourites from the original program are receiving extensions: Marina Abramović's first virtual reality work, Rising​ and Olafur Eliasson’s, ​Rainbow. Both projects will be on view through October 28.

________________________________________________________________________________________


Phase Three Program Overview
    
Believe Your Eyes​ by Punchdrunk International and Samsung Electronics America (Aug. 28 to Sept. 7)

Believe Your Eyes is a multi-sensory experience that immerses participants in a ghostly dreamscape​. This 360-degree, 4D theatrical experience combines film-based technologies and real-time interaction to blur the lines between the physical and the digital, thrilling and unnerving the senses.

It Will End in Stars​ by Nathalie Djurberg and Hans Berg

An immersive virtual reality experience combining Nathalie Djurberg’s distinctive sculpted figures with black-and-white charcoal drawings, text and an unsettling soundtrack by Hans Berg. Viewers enter a disconcerting world of half-remembered fairy tales when they encounter a wolf in a cabin in the woods.

Lunatick by A​ntony Gormley and Dr. Priyamvada Natarajan

Wearing an immersive headset, viewers begin their journey on the deserted island of Kiritimati (Christmas Island) in the Pacific Ocean – an island which, due to rising sea levels, is in danger of disappearing. After discovering a launchpad in amongst a cluster of palm trees, the user’s body falls upwards through the clouds and into outer space.
    
Rainbow by Olafur Eliasson

Olafur Eliasson’s long-standing interest in the relationship between self vs. others and self vs. the environment profoundly influences Rainbow – an ephemeral natural phenomenon generated by a digital process. A major innovation, the multi-user function opens the way to new spaces for and towards virtual reality in art.

Rising by Marina Abramović

Marina Abramović's first virtual reality work, which was presented during the initial program, is being extended. A poetic and disturbing call to action, ​Rising​ exposes spectators to the effects of rising sea levels in order to make them more responsible in the face of climate change.

The exhibition is open every day except Tuesday, from 10 AM to 7 PM and admission is free.

________________________________________________________________________________________


Phi Installations at the 76th Venice International Film Festival

In addition to ​Phi Immersive: Theatre of Virtuality,​ Phi, will also present installations in support of two virtual reality experiences world premiering in competition at the 76th Venice International Film Festival: Nico Casavecchia and Martin Allais’ ​BattleScar​, starring ​Rosario Dawson​; and, in partnership with RYOT, ​A​ ​Life in Flowers, ​created by Armando Kirwin and Alison Klayman. 

BattleScar, Punk Was Invented by Girls​

An Atlas V production, BattleScar​, ​Punk Was Invented by Girls​ follows a year in the life of Lupe, A Puerto Rican American living in late 1970’s New York City. The film utilizes Lupe’s handwritten journal to guide us through her experiences as she meets Debbie, another runaway kid living in the city, who will introduce her to the punk scene of the Bowery and expose her to the secret worlds in the Lower East Side.
                
A Life in Flowers​ 

An interactive virtual reality experience and fine art installation powered by the participant’s own voice, the project combines the work of renowned botanical sculptor, Azuma Makoto, with veteran virtual reality creator, Armando Kirwin. The experience allows viewers to enter a physical art installation and transition into a virtual reality where they can explore the harmony between flowers and human life during a conversation with Azuma.

For details, visit phi.ca 
               
Images: courtesy of Atlas V (BattleScar) + courtesy of Punchdrunk International (Believe Your Eyes) + courtesy of RYOT (A Life in Flowers) + courtesy of Acute Art (Rising; Rainbow; Lunatick and It Will End in Stars)

Links

Phi on Facebook: facebook.com/phicentre
Phi on Instagram: instagram.com/phicentre
Phi on Twitter: twitter.com/phicentre
Phi on Youtube: youtube.com/phicentre
Phi on LinkedIn: linkedin.com/company/phicentre
Hashtag: #phiinvenice

Acute Art 

Under the direction of Daniel Birnbaum, Acute Art collaborates with the most fascinating current artists in a desire to combine technology and artistic vision. Currently focusing on virtual reality and augmented reality, Acute Art produces original digital works and makes them accessible to all through its free application and artistic collaborations. The organization is also a digital art laboratory that explores new techniques for creating experimental works and finds original ways to disseminate them and share the experience.

Since 2017, the organization has collaborated with Marina Abramović, Olafur Eliasson, Jeff Koons, Anish Kapoor, Nathalie Diurberg and Hans Berg, Christo and Jeanne-Claude, as well as other talented and award-winning artists.

Punchdrunk 

Punchdrunk International is a world-renowned company whose work is recognised as pioneering game-changing ways for audiences to experience culture. Punchdrunk is the company behind the award-winning production Sleep No More, presented in London, Boston and New York City where it recently celebrated its eighth birthday and has been playing to sell out audiences since 2011. In 2016 Punchdrunk International collaborated with Shanghai Media Group to re-imagine Sleep No More in Shanghai where it has become the fastest-selling theatrical production in the city and continues to run. Alongside theatrical works, Punchdrunk has created award winning experiences in digital environments.

Past collaborators include: Sony Playstation, Xbox, Virgin Media, Louis Vuitton and Media Molecule. Through an exclusive relationship with Samsung Electronics America, the company has created unique VR experiences including Believe Your Eyes, winner of a Silver Lion in the entertainment category at Cannes 2017. ANTIdiaRy, a cross-platform collaboration with Roc Nation, marked the launch of Rihanna’s eighth album and was awarded a Bronze Lion in the Integrated Campaign Led By Promo & Activation category at the Cannes Lion International Festival of Creativity 2016.    

RYOT

RYOT is Verizon Media's Emmy Award®-winning content studio and innovation lab that brings astonishing storytelling, immersive experiences and groundbreaking technology to every corner of the world. From XR experiences to advertising and content technology in a 5G world, RYOT is the incubator of innovation and is revolutionizing the next generation of content creation. In 2018, RYOT launched a state-of-the-art motion capture studio with the mission to create new content formats of the future. The cutting-edge technology housed in RYOT's Innovation Studio elevates the way content is created and continues to move the company far ahead of the technological curve. Highlights include Emmy Award® nominations for the VR project ​First Man VR​ with Universal Pictures, AR project ​L.A. LOUVRE​ and 360 video project ​BEHIND THE FENCE.​

Atlas V

From immersive experiences in AR and VR to interactive installations that use machine learning, Atlas V seeks to engage audiences by leveraging new technologies, unique visual aesthetics, and immersive design. Deeply engaged in a community of creative technologists, Atlas V works to identify and foster independent artists who are innovating the art and form of storytelling. Our team has contributed to numerous keynotes and workshops such as the Sundance Lab New Frontier, the MIT Media Lab, Oculus Connect, Tribeca Storyscape, the IDFA Doc Lab, and AdWeek Europe, among others. 

Phi

Founded and directed by Phoebe Greenberg and based in Montreal, Canada, Phi is a multidisciplinary organization positioned at the intersection of art, film, music, design and technology. Offering a panoramic perspective of radical ideas focused on collective experience, social impact, and audience interactivity, Phi is committed to future generations of art consumption.

Phi provides an experiential-focused programming that includes virtual reality, immersive experiences and performance-based practices. It consists of the Phi Centre, Phi Studio and the Fondation Phi pour l’art contemporain. Through eclectic programming and a strong emphasis on content creation, Phi fosters unexpected encounters between artists and audiences.

Se désabonner / Unsubscribe
Vous ne parvenez pas à lire ce courriel? Cliquez ici / Can't read this email? Click here